• Home
  • /
  • Page

Sztuczna inteligencja – rewolucja czy ewolucja?

Sztuczna inteligencja – nowy etap rozwoju oprogramowania

Przegląd Krajowych Specjalizacji Przemysłowych prowadzi do wniosku, że przemysł i nauka dostrzegają wagę przełomu technicznego i cywilizacyjnego, jaki związany jest z rozwojem inteligentnego oprogramowania. W dotychczasowej praktyce, trafność wyboru priorytetów cyfryzacji i zdolność ich realizacji przesądzały o skuteczności polityki wzrostu innowacyjności. W roku 2015 obserwatorzy kierunków rozwoju techniki stali się zgodni, że dokonał się przełom naukowo-techniczny w dziedzinie sztucznej inteligencji. To otworzyło drogę do rozwoju oprogramowania adaptacyjnego (samouczącego się, zdolnego samodzielnie doskonalić własny model środowiska pracy i podejmującego decyzję w oparciu o statystyczną metodykę badania otoczenia). Od początku 2016 roku obserwujemy erupcję komunikatów o spektakularnych osiągnięciach w szerokim zakresie praktycznych zastosowań. Temat sztucznej inteligencji jest głównym tematem tego panelu, jak też jest elementem wszystkich dyskusji prowadzonych w ramach 9 FG TIME. Prosimy wszystkich uczestników panelu dyskusyjnego z zapoznaniem się z opracowaniem przygotowanym przez KIGEiT pt.Innowacyjna Cyfryzacja[1]”. Jego treść stanowi uzasadnienie dla tezy głównej niniejszego panelu.

Teza główna panelu

Umiejętność gospodarczego wykorzystania techniki sztucznej inteligencji zdecyduje o sukcesie i przewadze konkurencyjnej pracowników, firm, organizacji, państw i społeczeństw.

Opis problemu

Przyjmując, że sztuczna inteligencja to wymiatająca innowacja o epokowym znaczeniu, organizacje przedsiębiorstw przemysłu cyfrowego (KIGEiT i PIIiT) otwierają dyskusję na temat polityki, priorytetów i praktycznych działań, które pozwolą Polsce zająć miejsce wśród liderów tego nowego nurtu rozwoju cywilizacyjnego. W pozostałych 7-i panelach omawiamy szczegółowo główne kierunki działań:

  • infrastruktura szerokopasmowa,
  • motoryzacja elektryczna, które wejdzie do praktyki wraz z autonomicznością pojazdów,
  • powszechne bezpieczeństwo cyfrowe,
  • współuczestnictwo w budowie jednolitego europejskiego rynku cyfrowego w sposób dopasowany do wyzwań przyszłości,
  • zmiany prawne niezbędne dla dostosowania edukacji, przemysłu, usług oraz organizacji życia społecznego do pracy i życia w nowym środowisku technicznym,
  • przygotowanie infrastruktury Big Data czyli infrastruktury gromadzenia oraz przetwarzania danych, informacji i wiedzy istotnych dla funkcjonowania społeczeństwa wiedzy,
  • reforma organizacyjna i technologiczna służby zdrowia.

Przedmiotem tego panelu jest określenie działań rozwojowych, edukacyjnych i prawnych, które pozwolą na uruchomienie odpowiednio szybkiego rozwoju w powyższych siedmiu obszarach. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że łatwiej jest przystosować się do zmian ewolucyjnych niż rewolucyjnych. Istnieje wiele przesłanek do przyjęcia, że tempo zmian może być jeszcze szybsze niż w epoce cyfryzacji. Będą wymuszane przez postęp techniczny, a koszty wdrożenia nowej technologii mogą nie być naturalnym ograniczeniem tempa. O sukcesie w większym stopniu zdecyduje wybór odpowiedniego tempa zmian w organizacji życia społecznego i budowie infrastruktury. Powszechna świadomość wartości gospodarczej sztucznej inteligencji wyzwoliła maksymalny wysiłek konstrukcyjno-wdrożeniowy. Tym razem ogranicznikiem będzie bariera systemu edukacji i kształcenia. Pozycja w rankingu innowacyjnych gospodarek zależeć będzie od kompetencji i wielkości kapitału społecznego.